Ryzykowny pasażer
Najczęściej opisywane w prasie wypadki drogowe z udziałem nastolatków i młodych kierowców, tj. między 18 a 24 rokiem życia, składają się na następujący dramatyczny obraz: samochód wypełniony młodzieżą – troje, pięcioro a nawet siedmioro nastolatków wraca nocą z imprezy z nadmierną, niedostosowaną do warunków drogowych, prędkością. Wszyscy giną na miejscu. Tymczasem okazuje się, że ryzyko niebezpiecznego zdarzenia drogowego, w tym wypadku śmiertelnego, rośnie średnio 1,5-krotnie już wtedy, gdy młody kierowca wiezie tylko jednego pasażera – rówieśnika.
2015-10-05, 17:50

Angielscy koronerzy, prowadzący śledztwa w sprawie okoliczności poprzedzających wypadki śmiertelne wśród najmłodszej grupy kierowców (16-24 lat), najczęściej rozpoznają sześć przyczyn wypadków: 1. jazda dla rozrywki i jazda związana z życiem towarzyskim, 2. małe doświadczenie, 3. nadmierna dbałość o wygląd i stan techniczny wozu – fascynacja samochodem, 4. niebezpieczne manewry i nadmierna prędkość, 5. przecenianie własnych możliwości a w konsekwencji nierespektowanie zasad bezpieczeństwa, 6. napięcie emocjonalne, stres.

Samochód – centrum życia społecznego

Czynnikiem rozpoznawanym w większości wypadków z udziałem młodych ludzi jest traktowanie samochodu jako centrum życia społecznego. Jazda samochodem to wydarzenie towarzyskie. Młodzi ludzie wsiadają do samochodu nie po to, aby dostać się z punktu A do punktu B, ale dlatego, że lubią jeździć bez celu. Najważniejsze jest spędzanie czasu ze znajomymi i przyjaciółmi. Życie towarzyskie na pokładzie samochodu najczęściej kwitnie w nocy, wspomagane alkoholem lub/i narkotykami. Dotyczy to głównie młodzieży zamieszkującej tereny małych miast i tereny wiejskie.

Obecność pasażera w samochodzie kierowanym przez młodego kierowcę niezależnie od innych okoliczności zdarzenia, sama w sobie jest związana z podwyższonym ryzykiem wypadków śmiertelnych. Potwierdzają to dane z 17 badań, w których na przestrzeni ponad 20 lat wzięło udział kilkaset tysięcy młodych kierowców. Wykazano w nich, że ryzyko wypadku istotnie rośnie, jeśli młody kierowca wiezie pasażera lub pasażerów w porównaniu do sytuacji kiedy jedzie sam. Jeden pasażer na pokładzie samochodu młodego kierowcy to wzrost ryzyka w przedziale 1,24 – 1,89 razy. Dwóch i więcej pasażerów wiąże się ze wzrostem ryzyka w przedziale 1,70 – 2,92 razy. Przewożenie trzech i więcej pasażerów związane jest nawet z 4-krotnym wzrostem ryzyka śmiertelnego wypadku.

Męski pasażer – większe ryzyko

Najczęściej dochodzi do wypadku w układzie: mężczyzna kierowca – mężczyzna pasażer. W takich okolicznościach jadą szybciej i zachowują mniejszą odległość od poprzedzającego samochodu. Natomiast układ: mężczyzna kierowca – kobieta pasażer działa hamująco na zachowania ryzykowne.

Pasażer – rówieśnik nastoletniego kierowcy jest dystraktorem – „elementem” odciągającym uwagę od zadania głównego, jakim jest prowadzenie samochodu. Gestykulacja, rozmowy na emocjonujące tematy, kłótnie, podwyższony nastrój i nakłanianie do brawury, zasłanianie pola widzenia, to wszystko może się wydarzyć w towarzystwie młodej osoby, która nie jest w pełni świadoma skutków dekoncentracji uwagi. 

Źródło:

  • Ouimet M.C. i inn. (2015). Young Drivers and Their Passengers: A Systematic Review of Epidemiological Studies on Crash Risk. Journal of Adolescent Health, 57 S24-S35
  • Tefft, B.C; Williams, A.F. Grabowski, J.G. (2013). Teen driver risk in relation to age and number of passengers, United States, 2007–2010. Traffic Injury Prevention, 14, 283–292
  • Pilkington, P. i inn. (2014). Understanding the social context of fatal road traffic collisions among young people: a qualitative analysis of narrative text in coroners’ records BMC Public Health 14:78
KONTAKT / AUTOR
Anna Kwiecień
Wiceprezes Zarządu
Fundacja ZenDriving
502200699
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.