Tegoroczne hasło „Życie nie jest częścią samochodową” nawiązuje do Trzeciego Filaru Globalnego Planu na Dekadę Działań na rzecz Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego - bezpieczniejszych pojazdów (https://worlddayofremembrance.org/). Rozwój najnowszych technologii wspierających komfort i jakość podróży jest szalenie ważny, zarówno dla nas jaki i otaczającego środowiska. Utrzymanie sprawnego pojazdu i regularne kontrole techniczne zapewniają podstawowe bezpieczeństwo, jednak najważniejsza jest świadomość naszej roli w odpowiedzialnej mobilności. Zdrowie i życie są najcenniejszymi elementami, których nie daje się łatwo wymienić lub naprawić po zdarzeniu drogowym a dramatyczne konsekwencje często obciążają całe rodziny.
95% wypadków samochodowych jest wynikiem ludzkich błędów i decyzji o pewnych zachowaniach. To my przyciskamy pedał gazu na pomarańczowym, przekraczamy dozwoloną prędkość, wsiadamy za kółko „wczorajsi”, korzystamy z telefonu podczas jazdy lub przebiegamy w ostatnim momencie przez pasy. To także my żałujemy i nie dowierzamy, kiedy już wydarzy się tragedia…
Nasze błędy nie wynikają wyłącznie z braku wiedzy. Często świadomość ryzyka nie wystarczy, aby zrezygnować z niebezpiecznych zachowań. Usprawiedliwiamy się pośpiechem lub ważnymi obowiązkami; sami oceniamy ryzyko i jesteśmy przekonani, że nasza ocena „tu można” jest słuszna; wspieramy się przekonaniami typu „jestem doświadczonym kierowcą, mnie to nie spotka” albo „to tylko za rogiem”; nie kontrolujemy nawyków, które często są silniejsze od nas, jak np. mimowolne sięganie po telefon. Często robimy to w sposób zupełnie nieuświadomiony, narażając na niebezpieczeństwo siebie i innych uczestników ruchu drogowego.
Praca nad edukacją, podnoszeniem świadomości i zmianami zachowań użytkowników dróg - czyli nas wszystkich - wymaga adaptacji do najnowszych zmian społecznych, odpowiedzi na wyzwania tak szybko zmieniającej się mobilności oraz dostosowania do współczesnych mediów i możliwości dotarcia z przekazem w natłoku informacji. W pośpiechu i szumie trudno zarówno o chwilę na refleksję, jak i poświęcenie uwagi na bezpieczeństwo, a przede wszystkim na koncentrację. Prowadzenie pojazdu wymaga skupienia, uważności i bardzo świadomych decyzji. Wszystko jest w naszych rękach!… i głowach!
Z błędnymi przekonaniami oraz nawykami można uporać się za pomocą treningu uważności. Już po 6 tygodniach codziennych krótkich ćwiczeń bycia „tu i teraz” jesteśmy w stanie lepiej zarządzać impulsami, a w mózgu zachodzą sprzyjające temu zmiany. W badaniach wyższą skłonność do czytania i pisania SMS-ów podczas prowadzenia samochodu zanotowano u osób o niskim poziomie uważności. Naukowcy zauważyli, że uważność może odgrywać istotną rolę w redukcji ryzyka dla zdrowia publicznego powodowanego przez SMS-owanie podczas jazdy (Feldman i inni, 2011).
Najnowsza aplikacja Fundacji Zen Driving „Nie tracę głowy na drodze” jest bezpłatnym narzędziem przygotowanym do takiego indywidualnego treningu uważności zgodnie z światowymi wytycznymi nt. prewencji wypadków w transporcie, na razie pilotażowo dostępnym dla młodzieży.
Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego integruje zespół najlepszych ekspertów w kraju, którzy systematycznie podejmują działania mające na celu zmniejszenie liczby wypadków na polskich drogach oraz ograniczenie ich tragicznych konsekwencji. http://www.pbd.org.pl/
Dlaczego Światowy Dzień Pamięci?
Światowy Dzień Pamięci o Ofiarach Wypadków Drogowych (WDR) jest obchodzony w trzecią niedzielę listopada każdego roku przez rosnącą liczbę krajów na wszystkich kontynentach całego świata. Dzień ten jest poświęcony pamięci wielu milionów zabitych oraz poszkodowanych w wypadkach drogowych oraz ich rodzinom i otoczeniu, ale również, aby oddać hołd ekipom ratunkowym, policyjnym i medycznym specjalistom, którzy na co dzień zajmują się traumatycznymi następstwami śmierci i obrażeń na drodze.
Skąd potrzeba istnienia takiego właśnie dnia?
Śmierć i obrażenia na drodze to zdarzenia nagłe, gwałtowne, traumatyczne. Ich wpływ pozostaje długotrwały, czasem nieprzemijający. Corocznie miliony nowych poszkodowanych, pogrążonych w smutku i osieroconych z każdego zakątka świata dołączają do niezliczonych milionów już cierpiących w konsekwencji wypadku drogowego.
Ciężar smutku i cierpienia, doświadczany przez ogromną liczbę osób jest tym większy, że przecież wiele ofiar to ludzie młodzi, również dlatego, że wielu wypadkom można było i powinno się zapobiec i w końcu ponieważ reakcja na śmierć i obrażenia na drodze oraz w stosunku do ofiar i ich rodzin są często niewystarczające, nieprzychylne i niewłaściwe w odniesieniu do utraty życia i pogorszenia jego jakości.
Ten Dzień stał się również ważnym narzędziem dla rządów i tych wszystkich, których praca obejmuje prewencję wypadków i reakcję na ich następstwa, ponieważ stwarza możliwość zademonstrowania ogromnej skali i oddziaływania śmierci i obrażeń na drodze, jak również pilnej potrzeby wspólnych działań w celu powstrzymania tej tragedii.
Historia Światowego Dnia
Ustanowiły go ofiary wypadków drogowych. Od 1995 roku NGO wspierające ofiary wypadków, zrzeszone w Europejskiej Federacji Ofiar Wypadków Drogowych (FEVR), obchodzą ten Dzień (zainicjowany przez brytyjską organizację RoadPeace w 1993 r.) – początkowo jako Europejski Dzień Pamięci, ale już wkrótce jako Światowy Dzień od momentu, kiedy NGO z Afryki Południowej, Argentyny i Izraela dołączyły do obchodów. Link do poradnika Światowego Dnia: http://www.who.int/violence_injury_prevention/road_traffic/activities/remembrance_day_handbook/en/index.html
WHO i ONZ promują globalne obchody i proponują coroczne tematy przewodnie. W 2003 roku Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) była gospodarzem spotkania organizacji pozarządowych (NGOs) wspierających ofiary wypadków, gdzie przedyskutowano obchody Światowego Dnia przez ONZ. Trwające poparcie WHO i wezwanie w trakcie Zgromadzenia Ogólnego ONZ w 2004 roku o uznanie Światowego Dnia, w którym zaakcentowano światowe żniwo ofiar wypadków drogowych doprowadziło do jego poparcia w Rezolucji ONZ nr 60/5. W dniu 26 października 2005 roku została ona zaaprobowana przez Zgromadzenie Ogólne, a Światowy Dzień przyjęto jako “stosowne uznanie dla ofiar wypadków ruchu drogowego i ich rodzin”. Państwa członkowskie i międzynarodowa społeczność są zachęcane do obchodów tego Dnia.
Link do strony WHO: https://www.who.int/roadsafety/projects/world_day/en/